Šedý zákal kontrolóra

Autor: Zuzana Rattajová | 6.5.2015 o 13:10 | (upravené 6.5.2015 o 15:28) Karma článku: 5,69 | Prečítané:  1821x

Bude kontrolór v bratislavskom Novom Meste strážcom zákona s jastrabím zrakom, alebo len zametačom problémov pod koberec?

O nekompetentnosti starostu Kusého týkajúcej sa zmarenej voľby kontrolóra v mestskej časti Bratislava – Nové Mesto som v skratke písala tu.

Aká je teda realita? Doterajšiemu kontrolórovi Jánovi Dúbravcovi sa skončilo 6-ročné funkčné obdobie 6. januára tohto roka. Odvtedy kontrolóra nemáme. Starosta Kusý nepredložil na zastupiteľstvo návrh na vyhlásenie jeho voľby, aby sa táto mohla uskutočniť ešte posledných 60 dní jeho funkčného obdobia. Napriek jasnej dikcii zákona nechal voľbu až na toto volebné obdobie, zrejme čakal na výsledky volieb a svoju väčšinu. Nová voľba miestneho kontrolóra bude vyhlásená na zastupiteľstve 7. mája. Zakrátko tak uplynie 6 mesiacov počas ktorých mestská časť nemá post kontrolóra obsadený, a teda ani schválený plán kontrolnej činnosti, ako ukladá zákon (raz za 6 mesiacov). Zákon o obecnom zriadení v § 18 „Postavenie hlavného kontrolóra“ hovorí: … kontrolnú činnosť vykonáva nezávisle a nestranne ... Môže takúto podmienku spĺňať bývalý riaditeľ kancelárie a súčasný poradca starostu Kusého, Martin Böhm? Osobne si to neviem predstaviť. Ak starosta dostane možnosť dosadiť si na tento post blízkeho, lojálneho človeka, bude skôr plniť funkciu zametača problémov pod koberec, aby sa o nich nedozvedeli poslanci, či nedajbože verejnosť. Jastrabie oko tak dostane poriadny šedý zákal.

A teraz trošku teórie. Prečo je kontrolór dôležitý, čo vlastne robí a aký by mal byť?

Širokej verejnosti táto funkcia hovorí len toľko, že niečo kontroluje. Postavenie hlavného kontrolóra upravuje § 18 zákona č. 369/1990 Z. b. o obecnom zriadení. Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo, voľbu vyhlási zastupiteľstvo najmenej 40 dní vopred na úradnej tabuli tak, aby sa voľba vykonala počas posledných 60 dní funkčného obdobia doterajšieho kontrolóra, t.j. aby obec nezostala bez kontrolóra pokiaľ možno ani deň. Funkčné obdobie mu zákon stanovuje na 6 rokov, tak aby sa nekryl s funkčným obdobím volených orgánov obce. Keď ho zastupiteľstvo zvolí, starosta je povinný uzavrieť s ním pracovnú zmluvu najneskôr nasledujúci deň po zvolení, či deň po skončení funkčného obdobia predchodcu. Je zamestnancom obce, s postavením vedúceho zamestnanca. Zákon pôvodne stanovoval len možnosť zvoliť si v obci hlavného kontrolóra, avšak novela z roku 2004 to zmenila na povinnosť. Tiež stanovila výšku jeho platu, ktorá sa odvíja od priemernej mzdy v národnom hospodárstve a jej konečnú výšku určí koeficient podľa počtu obyvateľov obce. Cieľom je čo najväčšia nezávislosť od starostu či zastupiteľstva. Zákon však ponecháva zastupiteľstvu možnosť schváliť mu odmenu až do výšku 30% jeho mesačného platu, čím ponecháva zastupiteľstvu istý vplyv na výkon jeho funkcie.

Zmyslom jeho činnosti je kontrola zákonnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom obce aj majetkom ktorým obec užíva. Kontroluje tiež príjmy, výdavky, finančné operácie obce, ale aj vybavovanie sťažností, petícií, dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov, nariadení obce, a plnenie uznesení zastupiteľstva, interných nariadení a ďalšie úlohy. Takže ľudovo povedané, kontrolór dohliada, či všetko v obci prebieha kóšer, t.j. nielen či obec koná striktne podľa zákona, ale aj či je toto konanie hospodárne a nevedie k plytvaniu, úniku prostriedkov, zadlženiu a tak podobne. Má právo kontrolovať nielen obecný úrad ale aj obecné príspevkové a rozpočtové organizácie, podniky či firmy, ktoré obec vlastní, či ktoré nakladajú s jej majetkom. Zákon o obecnom zriadení počíta s prijatím špeciálneho zákona o kontrole v samospráve, ktorý stanoví podrobnejšie pravidlá kontroly, ten však dodnes nebol schválený.

Pozrime sa teraz na hlavné úlohy kontrolóra. Hlavný kontrolór predkladá obecnému zastupiteľstvu raz za šesť mesiacov návrh plánu kontrolnej činnosti, vypracúva odborné stanoviská k návrhu rozpočtu obce a k návrhu záverečného účtu obce pred jeho schválením v obecnom zastupiteľstve. Hlavný kontrolór predkladá správu o výsledkoch kontroly priamo obecnému zastupiteľstvu na jeho najbližšom zasadnutí a tiež predkladá obecnému zastupiteľstvu najmenej raz ročne správu o kontrolnej činnosti, a to do 60 dní po uplynutí kalendárneho roku. Plní tiež ďalšie úlohy. Zúčastňuje na zasadnutiach obecného zastupiteľstva, obecnej rady a môže sa zúčastňovať aj komisií. To mu dáva priestor vstupovať do debaty a upozorňovať na možné dôsledky prijímaných rozhodnutí.

Z uvedeného vyplýva, že hlavným poslaním kontrolóra je prevencia zlých, nehospodárnych a protiprávnych rozhodnutí úradu, obecných podnikov a organizácií a volených orgánov obce, čiže starostu a zastupiteľstva. Svojou aktívnou činnosťou, najmä vstupovaním do rokovaní zastupiteľstva a rady usmerňuje dianie v obci tak, aby sa predišlo nezákonným, neefektívnym a nehospodárnym rozhodnutiam a konaniu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?